tisdag 29 april 2008

Lite nyheter och mer hus...

Igår var jag (Lotta) och skrev på mitt nya anställningsavtal. Jag har fått jobb på förskolan Myrstacken i Tullinge Trädgårdsstad. Förskolan hör till Trädgårdsstadsskolan och har funnits i snart två år i tillfälliga paviljonger. Till hösten flyttar den dock in i helt nya fräscha lokaler i anslutning till skolan och det känns jätteroligt att få vara med från början. Tyvärr tar det lite för lång tid att ta sig dit med buss (man måste byta buss i Tullinge centrum), så det blir till att inhandla en liten skruttbil endast för transport till och från jobbet. Vi hade ju hoppats på att klara oss med en bil och sålde ju min bil i höstas. Anledningen till att jag byter jobb är ju att få ned restiden. Så är det någon som har en bra men billig bil till salu är det bara att hojta till!! Sen blir det även inköp av en cykel, då jag planerar att cykla till jobbet under sommarhalvåret :o)

När jag var och skrev anställningsavtalet så fick jag även lite ”inside information” angående förskolan Nova i Riksten där Tobbe och Maja ska gå. Vi har ju hoppats och trott att de ska få en plats där, men man kan ju även bli erbjuden plats på en förskola någon annanstans i kommunen. Men nu berättade i alla fall rektorn på mitt nya jobb att de haft ett placeringsmöte för alla förskolorna i Tullinge i tisdags och att alla barn som sökt till Nova i augusti kommer att erbjudas en plats där. Och om jag förstod det rätt så kommer förskolan bedrivas i tillfälliga paviljonger fram till den ”riktiga” förskolan är färdigbyggd den 1 oktober. Så bara bra nyheter alltså :o)

Med huset verkar allt gå enligt planerna. Tapetseringen blir klar den här veckan och de har även börjat med övervåningen. Då vi var där idag satt redan alla yttre väggar resta och gavlarna var isolerade. Nästa vecka på torsdag blir det isolering av tak.
Imorgon kommer ett antal lastbilslass med matjord som vi planerar få ut på tomten under torsdag och fredag, då Tobbe och Maja lånas ut till farmor och farfar. Förhoppningsvis funkar tidsplaneringen så att vi nästa helg då mormor och morfar kommer på besök kan rulla ut gräs på största delen av tomten. Tyvärr kommer vi inte kunna göra hela tomten då dräneringen som vi blivit lovade längst ut på tomten samt stödmuren mot tomt 10 ännu inte är gjord... *morr* Men vi tycker ändå det är bättre att ha en del av gräsmattan klar när vi flyttar än att ha hela baksidan som jordplätt...

Så förra helgen var det stenplockning som var det stora arbetet. Maja var lite lat, men som ni kan se på bilderna nedan var Tobbe en riktig *klippa* :o)

Nästa onsdag den 7 maj är det slutbesiktning av huset, då är det stommen samt den komplett inredda undervåningen. Och efter det är det fritt fram för vår plattsättare att komma in och kakla det undre badrummet, köket och att lägga klinkers i hallen. Sen blir det även uppmontering av vårt IKEA-kök som levereras omkring den 15:e maj.

Planerat flyttdatum är helgen 7-8 juni. Jag tror nog att huset kommer vara klart innan dess, men vi siktar på den helgen och våra trogna barnvakter från Skåne är inbokade hela veckan innan flytt :o))))

Pappa - vänta på mig. Jag vill tömma min skottkärra på samma ställe som du gör...


Åh, jag är så duktig!


Världens sötaste latmask Maja, som inte har några som helst planer på att börja gå innan det tunga trädgårdsarbetet är avklarat :o)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis, grattis Lotta till ditt nya jobb. Du får en extra kram av oss när vi träffas.
Hoppas vädret blir bra under helgen så vi kan vara ute och leka med barnen, och ni kan köra jord.
Vi ses/

Anonym sa...

Tobbe!
Du har en likadan skottkärra som morfar. Bra att du kan hjälpa pappa att köra sten med den.

Maja!
Med det leendet får man vara en "latmask"

Tobbe och Maja!
Kör hårt med farmor och farfar i helgen, men nästa helg kan ni ta det lite lugnare.

Anonym sa...

Vad kul att du har fått jobb närmare det nya hemmet :-)
Grattis!!

Anonym sa...

Grattis till jobbet Lotta, later jattebra! ringer snart for att saga grattis till en viss person. puss puss
Jennie

Anonym sa...

Stort grattis till nya jobbet!

Anonym sa...

Är så glad för er skull! Så spännande det måste vara.
Själv pysslar vi mest med insidan av vårt hus. Nya soffa och lampor etc. Bilder finns på http://www.totta.nu/huset

Kram Linda